Ga naar de hoofdinhoud

Hoofdbaan Watering omleidingsweg en plaatselijk verkeer in Baan - Kruisweg

Van "Rioleringsproject Slijkstraat - Baan - Kruisweg - Molenstraat - Moleneind - Wolkenvenweg - Heistraat"

Ga naar het project

Namens BIN-Kruisweg

Beste binlid - Beste buur,

Zoals jullie al bekend is, staat er een ingrijpend rioleringsproject in de startblokken voor de Baan, Kruisweg, Molenstraat, Moleneind, Wolkvenweg en Heistraat.

In het voorgestelde project stelt men voor Baan en Kruisweg, die het hoofddeel van het verkeer voor hun rekening nemen, een slingerlaan voor. Een goed idee vermits het de snelheid van de voertuigen zeker zal vertragen. Omwille van de breedte van de straten is er echter geen fietspad of voetpad mogelijk. Dit bestaand scenario kan men natuurlijk moeilijk omvormen tot een volwaardige straat met fietspad en voetpad. Dit gegeven maakt van onze buurt een erg gevaarlijke situatie, gezien de verkeersdrukte.

Wat ons echter zorgen baart is de densiteit van het verkeer. Dagelijks passeren er ongeveer 2500 tot 3000 voertuigen per dag doorheen Baan, Kruisweg en Molenstraat (metingen Telraam).

Het verkeer in Wuustwezel spreidt zich voornamelijk uit over 2 assen: een horizontale verbinding tussen Kalmthout en Brecht en een verticale verbinding tussen Nederland en Maria Ter Heide. Het kruispunt met lichten op de “Driehoek” vormt hier het grote verkeersknelpunt. In elk kwadrant zijn er een aantal straten en wegen waardoor het verkeer zich een weg zoekt om dit kruispunt te vermijden.

Daardoor ondervinden verschillende straten zoals Baan, Kruisweg en Molenstraat een grote verkeershinder en is het voor de omwonenden een zeer onveilige omgeving, de lawaaihinder nog achterwege latend.

Voorlopig dienen zich er zich weinig lichtpunten aan tenzij het schepencollege en de gemeenteraad zich eens beraden om dit probleem ten gronde op te lossen. Een mogelijk te vormen ring rond Wuustwezel kan hier een oplossing bieden. Dat dit financiële en andere problemen met zich meebrengt is vanzelfsprekend, maar een visie om dit voor eens en altijd deftig op te lossen dringt zich sterk op, zowel voor de bewoners van Baan, Kruisweg en Heistraat als voor de andere straten in de gemeente die nu ook al ernstige verkeershinder ondervinden.

Te beginnen met de Hoofdbaan Watering, die met de nodige aanpassingen een alternatief zou bieden om het verkeer al te spreiden, is de openstelling hiervan voor alle verkeer al van primordiaal belang. Deze mag momenteel enkel door landbouwers benut worden terwijl er ergens anders verkeersoverlast is. Men zal tijdens de werken ook een uitweg dienen aan te bieden om het verkeer om te leiden.

Vervolgens zou men voor de Baan, Kruisweg en Molenstraat de beperking kunnen opleggen voor plaatselijk verkeer. De opwerping dat dit heden ten dage niet meer te controleren valt is verre van geloofwaardig nu ANPR-camera’s met nummerplaatherkenning volledig ingeburgerd zijn.

Hiermede zouden wij graag uw opinie willen vragen en hieronder aan te duiden of volgende voorstellen uw goedkeuring kunnen dragen om het resultaat aan de gemeente mee te delen, waarvoor dank:

__________________________________________________

Namens BIN-Kruisweg – verhoging van de veiligheid in de buurt met solidariteit en samenhorigheidsgevoel

1) De Hoofdbaan Watering inschakelen in het verkeer zodat er al een zeker een spreiding ontstaat in de densiteit van het verkeer

2) Het toekennen van plaatselijk verkeer in Baan, Kruisweg en Molenstraat

Reacties

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.

Delen

Geplaatst door

Huidige status

Wordt onderzocht