Ga naar de hoofdinhoud

Je cookievoorkeuren - Lokaal bestuur Wuustwezel

Cookies accepteren helpt ons dit platform te verbeteren. Lees ons cookiebeleid.

Lokaal bestuur Wuustwezel Home
  • Home
  • Over
  • Veelgestelde vragen

Veronique Aernouts

Lid sinds 1 september 2019

Alle bijdrage die door deze deelnemer zijn ingediend

Populair ideeën zijn geladen.

Fietspad Bosduinstraat aanpassen.

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Fietspad Bosduinstraat aanpassen. Tussen de Bredabaan en de Oude Baan is het lastig om te fietsen omdat je als fietser bij elke zijstraat een borduur op en af moet. Niet handig. Ik zag deze wens ook bij iemand anders staan.

Kerkplaats Gooreind herinrichten

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Kerkplaats herinrichten: door de huidige asverschuivingen en de parkeerplaatsen anders aan te pakken, zou je veel ruimte kunnen vrijmaken voor fietsers en voetgangers. Ter plaatse eens bekijken.

Fietspad langs Bredabaan tussen Wuustwezel en Gooreind

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Graag een voldoende breed fietspad van Gooreind naar Wuustwezel langs de Bredabaan, voor schoolgaande jeugd (Stella Matutina) en woon-werkverkeer. Er zijn heel wat jongeren die met de bus naar ’t Stella gaan omdat er geen veilige fietsroute is en dat is jammer!In afwachting van een volledig fietspad eventueel al een stukje voorzien van de Gagelweg tot aan ’t Beersgat, zodat je op die manier via Gagelweg, stukje Bredabaan en Beersgat veilig van Gooreind centrum tot Wuustwezel centrum geraakt. Er is wel een “droomverbinding” door het bos, maar die is vooral geschikt voor recreatieve fietsers, niet om snel in Wuustwezel te geraken.Graag ook een fietsoversteek voorzien aan de Gagelweg (om de Bredabaan over te steken) of een verkeerslicht dat bediend kan worden of een zebrapad of minstens een verkeersbord om chauffeurs erop te wijzen dat hier vaak fietsers oversteken.

Verbeteringen aanbrengen aan gevaarlijk punt aan Achter d'Hoven / Lange Mie

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Fietspaadje van de Kloosterstraat naar Achter d’ Hoven: gevaarlijk punt voor fietsers omdat je totaal geen zicht hebt op auto’s die uit de nieuwe straat (Lange Mie?) komen. Geldt ook andersom: auto’s zien de fietsers niet aankomen. Spiegel? Verkeersbord? Zichtbare waarschuwing?

Plein voor de bib (Wuustwezel) vergroenen.

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Plein voor de bib in Wuustwezel vergroenen! Klinkers eruit, groen erin. Met leuke speelelementen die leiden naar het Huis van het Kind en de boomgaard?

Theo Verellenlaan herinrichten

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Theo Verellenlaan herinrichten: parkeerplaatsen niet dwars. Zo komt er veel ruimte vrij voor fietsers / voetgangers en kan je een mooie laan creëren waar ruimte is om te wandelen/fietsen. Ik zag een wens van iemand anders om de zijstraten van de Theo Verellenlaan in te richten met éénrichtingsverkeer. Interessant om eens te bekijken.

Enkele richting in combinatie met fietsstraat

Veronique Aernouts•6 jaar geleden Goed idee om enkele richting in te voeren op de Kerkplaats, ook voor de kerk. Zal duidelijker en veiliger zijn voor iedereen.Suggestie: testopstelling zetten gedurende een zestal weken. Korte evaluatie door kinderen, ouders, beide scholen, buurtbewoners, handelaars, politie. Testopstelling bijsturen waar nodig of omvormen tot definitieve verkeerssituatie.Nog enkele vragen:1) Kan de enkele richting gecombineerd worden met een fietsstraat? Dit zou fietsende kinderen (maar ook evengoed andere fietsers) meer ruimte kunnen geven. Het is al zone 30 daar, dus niet zo moeilijk om dit ook ineens uit te testen. Het is een veel gebruikte route, niet alleen door schoolkinderen, maar ook om naar hobby's te fietsen of naar de bakker, krantenwinkel, supermarkt.2) Op het plannetje staat er een enkele pijl in de Oude Baan. Maar dat stukje blijft toch gewoon tweerichtingsverkeer veronderstel ik? Idem dito voor het laatste stukje Theo Verellenlaan. Dat blijft ook in twee richtingen toegankelijk? Zodat mensen die voor de kerk geparkeerd staan nog langs de Theo Verellenlaan weg geraken? Of is dat niet de bedoeling?3) Als je vanuit de Oude Baan de Kerkplaats indraait, waar begint de enkele richting dan? Onmiddellijk na het afslaan of net na de in- en uitrit van de parking, zoals nu het geval is? Dit is niet helemaal duidelijk op het plannetje. Zie foto van huidige situatie in bijlage. De in- en uitrit kan best tweerichtingsverkeer blijven denk ik, anders worden veel mensen onnodig rond de kerk gestuurd.4) In de Oude Baan ter hoogte van Mater Dei staat een verkeersbord (om enkele richting in Kerkplaats aan te duiden) dat minder goed leesbaar is omdat het bord wat gedraaid is. Kan dit terug worden rechtgezet?

Allerlei wensen en aanvullingen bij bestaande wensen.

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Ik sluit me graag aan bij volgende wensen van andere inwoners:-       Wilde bermen / Wuustwezel bijengemeente-       Markplaats voor lokaal geteelde groenten en fruit: hoeft niet direct een echte markt te zijn (er is er intussen al eentje in Kalmthout en Essen) maar misschien zou een actuele digitale lijst ook al helpen. Er is de site www.ecowijzer.be maar die is erg onvolledig. Er zijn véél meer adresjes in Wuustwezel waar je recht van de boer tomaten, eieren, aardbeien enzovoort kan kopen. Er is vraag naar een overzicht.-       Veilige Biest: zeker zinvol om te bekijken. Eénrichtingsverkeer? Veiliger maken voor fietsers.-       Herstelling wegdek Noordheuvel (ligt erg bol).-       Verlichting aan elk zebrapad en een zebrapad aan elke bushalte, zeker op de Bredabaan (aan Kochdreef, Martendijk,…). Wel onderzoeken of dit veiliger is.-       Aanbod ASO in Wuustwezel: te overleggen met Stella Matutina.-       Nood aan grote speeltuin in Wuustwezel centrum en Gooreind. In Loenhout is er eentje bij ’t Schaliënhuis maar in de andere dorpen is er geen. In Gooreind kan dit in het sportpark en/of in het domein Franciscanessen. In Wuustwezel aan het Huis van het Kind? Ook iets leuks voorzien in het park aan het gemeentehuis? Boomhut, iets met water, jezelf met een vlot over een stukje van de vijver trekken (zoals in Planckendael), glijbaan van de heuvel achteraan naar beneden,…-       Parkeerbeleid uitwerken. Kort parkeren aan De Wissel?

Een kindvriendelijk, avontuurlijk Gemeentepark.

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Enkele opties: Houten vlonderpad over een stukje vijver. Of een "voetveer" waarbij je jezelf naar de overkant trekt, zoals in Planckendael. Iets avontuurlijks doen met de vijver! Speeltuin met iets om te drinken erbij. Picknickbanken op het grote grasveld.

Rondetafelgesprekken als vervolg op Wuustwezel Wenst

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Alle mensen die de moeite hebben gedaan om een wens te formuleren uitnodigen in GC Kadans voor een vervolgmoment, zodat zij als eerste te horen krijgen welke wensen weerhouden werden en welke niet en hoe dit project verder zal verlopen. Met een hapje / drankje erbij. Dit zijn stuk voor stuk betrokken inwoners dus connectie warm houden. Wat ook interessant kan zijn: de indieners uitnodigen voor “rondetafelgesprekken” over de thema’s die aan bod kwamen in de wensen. Telkens met een expert die mee rond de tafel zit. Bijvoorbeeld m.b.t. mobiliteit iemand van AWV erbij en iemand van Fietsberaad. Zo steekt iedereen er nog wat van op.

Rondetafelgesprekken na deze ideeënronde.

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Nodig alle mensen die de moeite hebben gedaan om een wens te formuleren eens uit in GC Kadans voor een vervolgmoment, zodat zij als eerste te horen krijgen welke wensen weerhouden werden en welke niet en hoe dit project verder zal verlopen. Met een hapje / drankje erbij. Dit zijn stuk voor stuk betrokken inwoners à connectie warm houden. Wat ook interessant kan zijn: de indieners uitnodigen voor “rondetafelgesprekken” over de thema’s die aan bod kwamen in de wensen. Telkens met een expert die mee rond de tafel zit. Bijvoorbeeld m.b.t. mobiliteit iemand van AWV erbij en iemand van Fietsberaad. Zo steekt iedereen er nog wat van op.

Ruimte voor fietsers en voetgangers.

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Bij heraanleg van wegen en pleinen (bijvoorbeeld Achter d’Hoven) duidelijk aangeven waar de fietsers mogen / moeten rijden. Als je via het straatje aan Leonidas naar Achter d’Hoven / Hagelkruis rijdt, is dat momenteel allesbehalve duidelijk. Beweegstromen (voetgangers, fietsers) zoveel mogelijk scheiden van elkaar. Advies inwinnen van experten. Of een mobiliteitsambtenaar aanwerven :-)

Paaltjes in de Eikendreef.

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Graag paaltjes in de Eikendreef, net voorbij de parking van de sporthal, zodat auto’s deze sluipweg niet meer gebruiken en het daar veel rustiger wordt om te lopen, spelen in het bos,...

Bloemen in het straatbeeld

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Meer bloemenweides, wilde bloemen. Geen bloembakken aan palen want die zie je niet zo goed hangen, het gieten is super arbeidsintensief en houdt het verkeer op. Liever bloemenpracht lager bij de grond.

Een kindvriendelijk Domein Franciscanessen

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Paalkamperen? Bewegwijzerde wandelingen met kleuren of figuurtjes zoals in de Kalmthoutse Heide. Belevingspad voor kinderen met speelelementen of blotevoetenpad. Voorbeeld: Pagadderpad in Dessel. Avontuurlijke speeltuin met horeca erbij, eventueel met sociale tewerkstelling of enkel in de zomer open cfr. Bosbar in Kalmthout. Leuke speelelementen in het bos, of een hangmat tussen de bomen of een grote houten kader waar je leuke groepsfoto's in kan nemen.

Ruimte voor fietsers van Oud Gooreind tot aan de HUBO.

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Fietspad of minstens een fietssuggestiestrook van Oud Gooreind over Akkerveken tot Kleinenberg en Brekelen. Of andere zaken om het fietsen wat veiliger te maken. Liefst een gescheiden fietspad en de straat smaller maken voor het andere verkeer. Te bekijken met experten. Deze route wordt vaak gebruikt als “binnendoorweg” van Gooreind naar Wuustwezel. Hier rijden auto’s, vrachtwagens en landbouwvoertuigen helaas erg hard en soms rakelings langs fietsers. Zelf al meermaals meegemaakt. Wordt ook als fietsroute gebruikt door schoolgaande jeugd van Gooreind naar Wuustwezel en Hoogstraten, dus graag zo veilig mogelijk maken.

Koning Fiets!

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Koning Fiets komt op de eerste plaats, niet enkel in theorie, maar ook in de praktijk. Bekijken waar er schoolstraten of fietsstraten mogelijk zijn, éénrichtingsverkeer, brede fietspaden, meer fietssuggestiestroken, fietsstallingen,… Autogebruik ontmoedigen en fietsen aanmoedigen. Met de week van de mobiliteit: elke dag een leuke prijs geven aan een willekeurige fietser die je in Wuustwezel tegenkomt: de fietser van de dag!

Fietspaden breed genoeg voor 2 fietsers naast elkaar

Veronique Aernouts•7 jaar geleden Algemene wens om fietspaden breed genoeg maken zodat je vlot met 2 naast elkaar kan fietsen. Dit is nu vaak moeilijk. In de Oude Baan ter hoogte van het park aan het rusthuis is dit bijvoorbeeld moeilijk. Daar staat de haag te dicht tegen het fietspad. Als er dan ook nog eens geparkeerde auto’s staan, kan je enkel nog achter elkaar fietsen. Kan dit aangepast worden? Ook nieuwe fietspaden (bv. Oud Gooreind) zijn vaak nét te smal voor twee fietsen naast elkaar. Idem op bepaalde stukken in de Bosduinstraat en ook in de Oude Baan (fietspad van Bosduinstraat naar Eikendreef). Sommige stukken zijn wel goed, bijvoorbeeld fietspad in de Oude Baan tussen Goorbosstraat en Bosduinstraat: daar ligt een rood fietspad en dan een smalle grijze strook voetpad ernaast = ideaal, want als fietser kan je ook dat grijze stuk mee gebruiken als het nodig is.Oproep om bij de aanleg van nieuwe fietspaden of fietssuggestiestroken meer advies in te winnen bij experten zoals Fietsberaad Vlaanderen. En graag zo breed mogelijk, rekening houdend met alle soorten fietsen die er tegenwoordig zijn: bakfietsen, fietskarren, racefietsen, speedelecs,…
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
Mogelijk gemaakt doorGo Vocal voorheen CitizenLab